الخميس، 7 أكتوبر 2010

أرحل لوشئت

أرحل لو شئت
فلست أنا التي أنهار 
وأسبح في دموعي وأحتار
لن يهزمني حبك
ولن يمحوني هجرك

أنا أمرأة تأبى الخضوع 
رضعت من أمي الكبرياء 
ورتل أبي في أذني الشموخ

لا تخف
لن أطلب منك ان تعيد لي قلبا مات معك
أو عمرا أهدر من أجلك
ولن أطلب منك ان تعيد لي كل الأحلام والأيام والألوان

ولا أريد كل شمعة أضئتها بقلبك
وكل وردة نثرتها بدربك

فقط
فك قيودك عني 
وأهدم أسوارك من حولي 
وأجمع خناجرك من قلبي
وأرحل عني

هناك 11 تعليقًا:

  1. الله يا الوان اسمك حلو وكلامك حلو

    دورت فى البلوج عرفت انه جديد

    مبروك ويارب يكون عتبت خير عليكى ان شاء الله

    جميله المدونه شكل وواضح المضمون ان شاء الله فى تواصل مستمر

    ردحذف
  2. الله الله الله
    احب المرأه القوية
    بحيييكى وبشده

    ردحذف
  3. ولا مؤاخذة انا اعجب بالبنت القوية، بس احس الكلام ده بصراحة وبدون زعل مبالغ فيه (ولا أريد كل شمعة أضئتها بقلبك، وكل وردة نثرتها بدربك) إنتي واثقة من الجملة دي؟ شمعة إيه ووردة إيه! هم أصلاً احترقوا من زمااااان! امتى الكلام ده؟ الكلام ده من اليوم اللي تفاجأنا فيه إن الناس اللي كنا بنحبهم وبذلنا لهم دم قلوبنا وأفصحنا لهم عن خصوصياتنا طلعوا ناس ثانيين مش هم. وليه عملوا بينا كده؟ العلة إنهم كانوا واثقين إنهم ناس مهمين وحينحبوا بسهولة فما يصحش إن الناس يعرفوا مين هم علشان خاطر ما يستغلوا!
    يا حبايبي الحب ده مش حلاوة تنباع في السوق ومن السهولة شراءها، الحب ده شعور لا يمكن للإنسان وصفه، الحب ده صدق وإخلاص وتضحية، وتكون صدمة الشخص عندما يتفاجأ أن الإنسانة اللي كان بيحبها وسوّى المستحيل علشانها طلعت وحدة تانية مش هي اللي كان يتكلم معاها، وكانت متوقعة أن الناس لو عرفت مين هي راح يندلقوا عليها، وما كنش في خاطرها إن في بعضهم لو عرفوا مين هي راح يبتعدوا عنها أكثر وأكثر وبتصرفاتها راح تستخرج منهم أسوأ ما فيهم، أرجوكي ما تقوليليش إنتم الرجالة ناكرين للمعروف، بس انا قلت الحقيقة وأعتذر إن كانت مؤلمة.

    على فكرة أنا كنت عاوز أوصل رسالة معينة، نحن عاوزين نتعلم إيه معنى الكبرياء، الكبرياء قبل ما يكون كلام مخطوط على ورق الكبرياء يكون في تصرفاتنا، والكبرياء أبداً لا ينافي الذوق في أسلوب الكلام والتصرف.

    ردحذف
  4. بسم الله ما شاء الله
    كلمات جميلة ورائعه يا الوان
    الى الامام
    دمتى بخير

    ردحذف
  5. أنا أمرأة تأبى الخضوع
    رضعت من أمي الكبرياء
    ورتل أبي في أذني الشموخ

    بجد رائعه
    تسلم ايديك
    هو ده الكلام بحب جدا البنت الي كرمتها وعزتها أهم حاجه عندها ومش عشان راجل تنهار وتضيع حياتها

    ألوان انتي رائعه
    أسعدك الله

    ردحذف
  6. احيانا كرامة البنت وعزته لما تكون قاعده في بيتها مع جوزها واولادها وغالبا البنت بتفهم ان كبريائه انها تدوس على قدامها انا عمري ما اوافق ان بنت تهين نفسها ابدا بس برده تحاول كبريائها ما يدمرش حياتها

    ردحذف
  7. ميرسي ليكم يا جماعه
    انا بشكركم جميعا لذوقكم

    ردحذف
  8. السلامو عليكم

    تسلم ايدك

    لو تسمحيلى انا قبل ما هعلق على البوست الروعه ده لو سمحتيلى هرد بس على تعليق الغير معروف اللى عندك
    معلش
    ليه كلام مبالغ فيه ياعم غير معروف
    عادى حبيت وعشت الحب بكل كيانى وفجأه اتصدمت اتخعت انجرحت
    فقلت انى اتصدمت فى حبى
    بس مش بسهوله بقى انساه وانكر الجميل
    لالالالا
    الحب ميعرفش اشخاص
    ولا اشكال
    ولا اديان
    ولا ليه وطن من الاساس
    الحب حب قلوب اتجمعت
    مشاعر اتقبلت
    احاسيس اتصدمت فى بعض بختلطت فاصبحت احساس واحد
    مش مشكله الحب بقى ان الاشخاص مش متفقين
    مش نفعين مع بعض
    فيهم حد ميستحقش الحب ده
    بس الحب حصل
    اتفق معاك فى ان الكبرياء بعيد عن الحب
    فى حب يبقى مفيش كبرياء

    نرجع بقى لألوان والكلام الرائع والبوست الجميل قوى ده
    تدوينه رائعه
    بس هقولك حاجه يمكن انا غلط فيها
    الكبرياء مش فى الحب
    صدقينى
    انا خسرت حب عمرى بسبب ان كبرياء
    خلانى عملت كذا
    وبعت
    ومسألتش
    وعاندت
    وفى الاخر خسرت
    رضيت كبريائى وخسرت قصاده قلبى
    وحياتى
    وعمرى
    وحب الوحيد
    الكبرياء من العند
    كبرياء فى اى حاجه معدا الحب
    وده رأى أنا المتواضع اللى ملوش اى لزمه
    بس حبيت اقوله

    يارب متكونيش مضايقه من تعليقى وردى على حد علق عندك

    تقبلى تحياتى لأجمل لون على البلوجر

    محمــــد التركـــى

    ردحذف
  9. السلام عليكم
    الصراحة كلام ولا اروع احب ان تكون المراءه عندها كبرياء وكرامة
    حتى بالحب لازم يكون في كبرياء وكرامه بس بحدود يعني للمواقف الي تحتاج الكرامة والكبرياء فيها
    خاطرة جدا حلوة
    تقبلي مروري
    سلامي.

    ردحذف
  10. محمد التركي
    انا عمري ما أضايق منك
    الكبرياء بيبقى مطلوب لما تلاقي الطرف التاني ميستهلش حبك
    لازم تتعامل معاه بالطريقه دي
    وان شاء الله ربنا يعوضك حب جديد يكون نصيبك ويستهلك

    اتشرفت بوجودك

    ردحذف
  11. خواطري مع الحياه
    ميرسي لكلامك الرائع
    المرأه القويه صاحبة الكبرياء هي المرأه الناجحه
    والضعيفه ملهاش مكان في الحياة

    تحياتي

    ردحذف

أتمنى انك تلون مدونتي بألوانك المشرقه