الأحد، 17 أكتوبر 2010

المغرور

دخلت غرفتي وفتحت ستائر شرفتي 
فوجدت ضياء السماء غريب
نظرت الي النجوم بإعجاب
وألتفت الي القمر بإستغراب
فوجدته يتراقص أمامي ويتمايل
وبدأ ضوئه يلمع
وقال لي:
هل فتنك جمالي
فأدرت ظهري عنه فناداني في دلال
وقال :
هل تنكرين أنك تسهرين من أجلي 
ولا يحلو قرأت الشعر إلا بذكري

فأنا الذي أعطي الليل روعة وبهاء
وأجعل العاشقين ينتظرونه بلهفة للقاء

فنظرت له بأستهزاء وقلت له ما هذا الغرور ......
فقاطعمي
ولما لا أكون مغرور وانا الذي أضئ الكون وأنير السماء
فسألته ألم تدخل مدن العاشقين؟؟؟؟
فنظر لي وهو حزين
وقال : بلى
فأنا عاشق ولهان
أعشق الدفء والحنان
أنها شمس حياتي 
فهي من تجعل لي وجودا في هذا الكون
أحيا بنورها وبرؤياها
ثم تنهد وودعني مسرعا
فعلمت انه حان موعد اللقاء
فوجدته يتزين لها ويشع نورا لأجلها
فعجبت
كيف لكل هذا الغرور أن يزول
فعرفت بأن الحب يقهر كل الصخور

هناك 14 تعليقًا:

  1. الله عليكى

    ايه الكلام الجميل ده

    ليه حق القمر يتغر وهو من يمنح ليلنا

    جماله و بهاءه

    و يمنح العاشقين ماده خصبه لكتابه خواطرهم و اشعارهم

    كلامك جميل

    دمتى دائما رائعه

    ردحذف
  2. ايه ده هو انا دايما هنا بقص الشريط و لا ايه

    ههههههههههههههه

    ردحذف
  3. أخيرا يا بنتى بحاول من بدرى اعلق مش عارفه
    التعليقات مقفووووووووله
    واخيرا فتحتيهااااا
    تسلم ايدك ياألوان
    جميله جدااا
    فأنا عاشق ولهان
    أعشق الدفء والحنان
    أنها شمس حياتي
    فهي من تجعل لي وجودا في هذا الكون
    أحيا بنورها وبرؤياها
    الجزء دا عجبنى موووت
    تحياتى

    ردحذف
  4. ألوان
    يعني بجد كلامك روعه
    والقمر بجد مين قده لازم يتغر
    وطبعا لازم يعشق الشمس
    ماهو كائن مظلم وهي الي بتنوره
    بس للأسف الكل بيعشق القمر وينسى الشموسه
    بجد تسلم ايدك يا اجمل الوان

    ردحذف
  5. صيدلانيه طالعه نازله
    ميرسي ليكي يا احلى صيدلانيه في مصر
    انا مبسوطه جداانك دايما اول واحده تعلق عندي

    يارب يكون كلامي عجبك بجد
    تسلمي

    ردحذف
  6. حب يا احلى حب
    انا مش عارفه ايه المشكله عندي في التعليقات
    معلش لسه جديده
    المهم انك عرفتي توصليلي
    الحمد لله انها عجبتك
    ربنا يخليكي ليه

    ردحذف
  7. يا احلى الزهور
    بجد انتي الي روعه
    عندك حق فعلا الشموسه دايما منسيه
    يمكن لأن الليل ليه احساس خاص عند الناس
    والقمر هو الي بينور ظلام الليل

    تسلمي يا زهور البساتين

    ردحذف
  8. كلمات رائعة

    الحب اجمل وارق واصدق احساس

    مع خالص تحياتى

    ردحذف
  9. فاض الغرور منها على القمر فاتهمته بالغرور

    ردحذف
  10. تامر نبيل
    صدقت
    الحب هو الحياه
    شرفني وجودك

    ردحذف
  11. حلم بيعافر
    في اي كلمه شعرت بغرورها

    القمر دائما يكون مغرور بنوره وجماله
    لأجل ذلك يتربع في السماء منفردا

    شرفتني

    ردحذف
  12. كل سنه وانت طيبه يعود عليكى بالخير يارب

    ردحذف
  13. السلام عليكم اتمنى نكون اصدقاء انا محمد ابراهيم صحاب مدونة اكسجين مصر ممكن توضع مدونتى عندك على فكره المدونه رقيقه اوى اتمنى الرد يكون على مدونتى

    ردحذف

أتمنى انك تلون مدونتي بألوانك المشرقه